Veslárske trenaéry, čo sú zač a čím sa riadi pri ich výbere
Ďalím fitness strojom, ktorý Vám priblíime a pomôeme s rozhodovaním pri jeho výbere, je veslovací trenaér. Pre jeho označenie sa pouíva aj niekožko ďalích alternatívnych názvov, napr. veslársky trenaér. Jedná sa o vežmi efektívny fitness a posilňovací stroj, ktorý slúi pre kondičné veslovanie a naberanie hmoty vaich svalov, ktorý Vám oproti iným strojom umoňuje tie kvalitné precvičenie svalov chrbtových a nie len tých.
Pre koho je veslovací trenaér určený?
Veslovací trenaér vyuijú portovci rôzneho zamerania, slúi k naberaniu svalovej hmoty a kondičné cvičenie. Mono vyui k aerobnému fitness cvičeniu aj cvičeniu silovému. Veslárske trenaéry sú vhodné pre jedincov so sedavým zamestnaním, pretoe pri práci s nimi môeme vežmi dobre posilni chrbtové partie svalov. Z rovnakého dôvodu k nemu môu siahnu aj žudia s chronickými bolesami chrbta v rámci rehabilitácie a prevencia ďalích atakov ochorení.
Okrem toho veslovací trenaér umoňuje súčasné posilnenie svalov bruných, svalov zadku, nohy a čiastočne tie rúk. Veslársky trenaér je tie vhodný pre eny, aj keď sa to na prvý pohžad nezdá a veža ien sa tejto predstave môe zbytočne bráni, veslársky trenaér je skutočne vhodnou pomôckou pre spevnenie chrbta, nôh a čo je v tomto prípade dôleité, tie zadku. Pre eny je vak dôleitá správna vožba druhu prístroja, a to takého, ktorý umoňuje nastavi mení stupeň záae, aby mohli cviči aeróbne pri niích intenzitách tréningu.
Výhody cvičenia na veslovacom trenaéri
Cvičenie na veslárskom trenaéri zabezpečuje pozitívny vplyv na nae zdravie, medzi výhody zaradíme popredne veobecné výhody pravidelného fitness cvičenia:
- zvyujeme svoju kondíciu a odolnos,
- bojujeme proti stresu a napätia hektického moderného ivota,
- spažujeme tuky,
- pri pravidelnom aeróbnom cvičení dochádza k blahodárnym účinkom na srdce, cievny a dýchací systém (zvyuje sa naa pžúcnu kapacitu, predchádzame vzniku vysokého krvného tlaku, zniuje sa ná pokojový pulz).
Veslársky trenaér je pecifický tým, e nám umoňuje efektívne spevnenie bruného a bedrového svalového korzetu, čo je vežmi výhodné ako prevencia proti vzniku bolestí chrbta, najmä pre ohrozené skupiny obyvatežov so sedavým zamestnaním. Vzhžadom k sedavému spôsobu moderného ivota vak mono odporuči úplne veobecne.
Ako vyberieme veslovací trenaér?
Teraz si rozvedieme niektoré parametre a poznatky, ktorými by sme sa mali riadi pri vyberaní veslárskeho trenaéru, ak sa ho teda u rozhodneme zaobstara alebo o tom zatiaž len uvaujeme. Primárne je nutné vybera podža osobných preferencií, eny, starí žudia a žudia túiaci po redukcii postavy budú zhotovova iné modely ako profesionálny a aktívny portovci.
Druh záae
Najdôleitejím parametrom pri vyberaní veslárskeho trenaéru je vožba správneho systému záae. Záa je tvorená odporom proti námu pohybu a odpor je na veslárskych trenaéroch vytváraný niekožkými technickými spôsobmi.
Výhodným systémom pre vytváranie poadovanej záae je systém s magnetickou brzdou. Tento systém je vhodný pre priemerného pouívateža a u modelov pre domáci tréning je to najčastejí systém vytvárania odporu a poadovanej záae. Brzdu tvorí permanentný silný magnet, ktorý sa k zotrvačníku pribliuje alebo odďažuje, a tým mení vežkos odporu. Prednosou je tichý chod tohto systému a dlhá ivotnos. Veslovacie trenaéry s týmto typom záae umoňujú navoli aj pomerne vysoké odpory, a tak poslúia aj v tomto zmysle náročnejím pouívatežom.
Čo sa týka vežkosti záae, najvyiu zo vetkých je moné nastavova u veslovacích trenaérov s indukčným brzdným systémom, princíp procesu brzdenia spočíva v elektromagnetickej indukcii. Okrem vežmi vysokých záaí tieto veslárske trenaéry ponúkajú tie vežmi vysokú presnos merania parametrov cvičenia, monos programovania a dlhú ivotnos.
Najjednoduchia a najlacnejia varianta brzdného systému veslárskych trenaérov je brzdenie pomocou pevných tlmičov, u ktorých sa stupeň záae nastavuje jednoduchým posunom páky. Tento systém brzdenia nám neumoní nastavenie malých stupňov záae, take veslovacie trenaéry s týmto typom brzdenia sú nevhodné pre eny, starích cvičencov a veobecne žudí, ktorí chcú cviči s meními záaami. Tento brzdný systém má tie niiu ivotnos, take je potrebné počíta s tým, e ak na ňom sprvu uetríme, bude potom potrebné vynaloi vyie náklady na údrbu. Systému by sa dalo tie vytknú, e záa nemá úplne rovnomerný priebeh, ale laický uívatež to a tak markantne vníma iste nebude.
O niečo lepí systém ponúka veslovací trenaér vyuívajúce tlmiče s otočnou koncovkou. Tu sa stupňa záae mení otočením tejto koncovky. Ich jedinou nevýhodou je niia ivotnos týchto tlmičov.
Existuje ete varianta brzdného systému veslárskych trenaérov vyuívajúca vodné médium, ktorá vak nie je príli rozírené. Kvapalina je umiestnená v nádobe, v ktorej sa otáčajú lopatky, ktoré uvádzame do pohybu prenesene cvičením. Obmedzením mnostva vody v nádobe je moné zniova odpor.
Ovládanie záae
Veslárske trenaéry sú dostupné v prevedení s manuálnym riadením záae, kedy je odpor pri veslovaní riadený ručne pomocou otočného regulátora so stupnicou. Drahie stroje majú ovládanie elektronické, tu záa meníme pomocou tlačidiel plus a mínus, ktoré sú k dispozícii na displeji ovládacieho panela. Elektricky ovládané veslovacie trenaéry ponúkajú tie monos vybra rôzne profily pomyselnej trate, pričom sa takto mení stupeň záae automaticky v priebehu celého cvičenia a samotný priebeh môeme sledova na displeji ovládacieho panela.
Veslárske trenaéry najvyích tried kvality ponúkajú monos peciálnych programov, ktoré upravujú záa automaticky v priebehu cvičenia podža poadovaných parametrov, napríklad tepovej frekvencie, spálenie poadovaného mnostva tukov a pod. V prípade tepovej frekvencie je potreba poui prístroja umoňujúceho pripojenie hrudného pásu, pretoe ten zaistí presné meranie aktuálnych hodnôt tohto parametra, uné čidlá slúia skôr na hrubie orientáciu.
Pojazd
Pojazd je vežmi dôleitou súčasou kadého veslárskeho trenaéra, pretoe tvorí jeden z hlavných prvkov prístroja, ktorý pri cvičení vyuívame. Kvalita pojazdu určuje ivotnos a zaisuje nám tichý chod pri cvičení. Existujú dve varianty vyhotovenia pojazdu. Lacnejie prístroje majú pojazd vyrobený z plastu a sú bez loísk. Tieto typy prístroje sú vhodné iba na domáce cvičenie, ich nevýhodou a obetí za niiu cenu je rýchlejie opotrebovávanie. Veslárske trenaéry, ktoré majú pojazd s loiskami, disponujú vyou ivotnosou a zaisujú tichí chod.
Nosnos rámu
Nosnos rámu váho veslárskeho trenaéra je ďalím dôleitým parametrom, ktorý bude súvisie s parametrami váho tela, hmotnosou a výkou. Je potrebné zaobstara veslovací trenaér s dostatočne masívnym rámom a kvalitným pojazdom vzhžadom k proporciám náho tela a zámeru cvičenia.
Meranie tepovej frekvencie
Meranie tepovej frekvencie bude dôleité najmä pre náročných portovcov, ktorí potrebujú presné údaje. Drahie veslárske trenaéry, ktoré ponúkajú monos automatických programov meniacich záa podža vaej tepovej frekvencie v priebehu cvičenia, umoňujú pripojenie hrudného pásu, ktorý budeme vyadova vdy, ak chceme vežmi presné meranie tohto parametra. Hrudný pás prenáa poadované údaje bezdrôtovo do počítača daného trenaéru.
Väčia čas dnes ponúkaných veslovacích trenaérov je základne vybavená iba uným snímačom, ktorý nám poslúi skôr k orientačnému prehžadu o naej tepovej frekvencii, ten bude stači skôr rekreačnejím portovcom.
Pojazdové kolieska
Pri kúpe veslárskeho trenaéru je dobré tie sledova, či je prístroj vybavený transportnými kolieskami, pomocou ktorých mono prístroj po naklopení jednoducho presúva po izbách. Vzhžadom k hmotnosti a vežkosti prístroja je toto vežmi komfortný prvok. Väčina veslárskych trenaérov umoňuje tie zloenie a uetrí nám tak doma miesto v čase, keď stroj nepouívame.
Ako na veslovacom trenaéri cviči?
Tu uvedieme niekožko základných rád pre začiatočníkov. Odporúča vak natudova odborné články týkajúce sa tejto problematiky, na internete je tie moné nájs rôzne intruktáne videá. Môete si tak vytvori individuálny tréningový plán a na profesionálnej úrovni.
Doba posilňovania
Ak hodláme veslársky trenaér uíva najmä pre chudnutie, je dobré cviči ráno pred raňajkami, kedy máme v tele najniiu hladinu glykogénu a ná organizmus tak prechádza rýchlejie k spažovaniu tukov zo zásob.
Doba trénovania
Pre anaeróbny spôsob cvičenia, pri ktorom chceme spažova tuky, je potreba cviči počas určitého minimálneho obdobia. Organizmus sa do módu, v ktorom berie zásoby z tuku, prepína a po niekožkých minútach. Táto doba je individuálna, ale veobecne sa dá poveda, e je to okolo 30 minút. Preto môeme zjednoduene poveda, e ak chceme na naom veslovacom trenaéru chudnú, budeme cviči pravidelne minimálne 30 min aspoň trikrát týdenne. Pri tom je vak nutné tie strái svoju tepovú frekvenciu, pretoe pri príli vežkej záai nie je telo schopné spažova tak efektívne tukové zásoby, intenzita tréningu musí by o niečo menia. Viac sa o tom pojednáva v nasledujúcej stati.
Intenzita posilovania
Začiatočníci často robia chyby tým, e začnú hneď cviči pri príli vysokých záaiach veslovanie, čím sa zbytočne zničí hneď na začiatku a od ďalieho cvičenia potom môu by často odradení. Je potrebné začína s nízkou záaou a postupne telo navyka na tento typ pohybu a záa potom postupne navyova v poriadku týdňov.
Ako u bolo povedané, pre správne cvičenie, pri ktorom chceme spažova tuky, musíme pracova za niej intenzity. Intenzitu mono monitorova zjednoduene podža vlastnej tepovej frekvencie. Aby sme spažovali tuky, stráime si svoju minútovú tepovú frekvenciu tak, aby sa jej hodnota drala okolo 70 % naej maximálnej tepovej frekvencie. Niektorí odborníci odporúčajú dokonca 55 % vyslovene pre chudnutie a 70 % skôr pre kondičný aeróbny tréning. Ako zistíme svoju maximálnu tepovú frekvenciu? Jej hodnotu získame jednoduchým výpočtom, keď od čísla 220 odpočítame svoj vek. Vidíme teda, e maximálna tepová frekvencia klesá s vekom. Tridsaročný človek bude teda napríklad ma výslednú hodnotu svojej maximálnej tepovej frekvencie 190 tepov za minútu.
Je vežmi dôleité sa touto zásadou týkajúce sa tepovej frekvencie riadi, pretoe jedine tak bude vae cvičenie efektívne a dostaví sa tak poadovaný účinok na vau postavu.
Niektoré drahie veslovacie trenaéry disponujú programami, ktoré vám automaticky regulujú záa podža poadovanej tepovej frekvencie. Nemusíte sa tak namáha s jej meraním. Tu je dôleité pouíva u spomínaný hrudný pás, ktorý zaistí presné meranie.